Stránka 1 z 1

Clony chladiče R620 SDi

Napsal: pát říj 10, 2014 9:06
od olson
clony chladiče R620SDi.PDF
(11.44 KiB) Staženo 104 x
Diesel se pomaleji dostává na provozní teplotu, obzvláště v zimním období a na krátkých trasách se ji mnohdy ani nepodaří před cílem dosáhnout. Ti co ještě se studeným motorem dají topení naplno, dobu ohřevu ještě více prodlužují. Mám vysledované, že dokonce i na prohřátém motoru, ve velkých mrazech, při klidné jízdě, pokud dám topení naplno, tak to dokáže motor citelně schladit. Topení jde z motoru totiž napřímo, mimo termostat, malý i velký okruh. V zájmu životnosti motoru je důležité po startu ho co nejrychleji dostat na provozní teplotu. Tedy pojmem nejrychleji je myšleno při rozumném zacházení, ne že se tomu za studena naloží jak na okruhu, prohřátí musí být rovnoměrné. Rychlejšímu ohřevu lze pomoci zakrytím chladiče. Přes chladič totiž i při studeném motoru protéká malé množství chladicí kapaliny (něco přes termostat, něco přes expanzní nádobku). Zakrytím se také udělá jakési závětří v motorovém prostoru.
Komu se nechce měřit a zkoušet vhodný tvar, může si vyrobit clony dle přiloženého náčrtu. Karton je dobré použít silnější, tak 3-4 mm. Snadné, rychlé - výroba i montáž zaberou pár minut, funkční. Dle venkovní teploty lze osadit jeden, nebo oba díly, ale já jezdím v zimě pořád s oběma. Clony zakrývají pouze chladič motoru a kondenzátor klimatizace, intercooler zůstává odkrytý. Drží to tam tak nějak samo, jen zasunuté za plechy a hadice klimatizace, nijak jsem to neupevňoval a zatím to nikam neuteklo. Nevýhodou může být zakrytí kondenzátoru klimatizace - omezení funkce klimatizace, pokud se v zimě používá pro odrosení. A na léto nezapomenout vyndat!

Re: Clony chladiče R620 SDi

Napsal: pát říj 10, 2014 20:42
od AnderN
Pěkné, užitečné ... hodilo by se vypracovat podobné náčrtky i pro ostatní dieselové modely, 620SDi už mnoho není.

Re: Clony chladiče R620 SDi

Napsal: pon říj 13, 2014 21:45
od J0hny
Absolutně nejsem zastánce takových výmyslů...vždycky lepší studenej motor, než, byť na chvilku, nad provozní teplotou, třeba někde do kopce na nižší kvalt :!:

Re: Clony chladiče R620 SDi

Napsal: úte říj 14, 2014 10:18
od Venda 620 SDI
Já to tam dávám pořád a žádnej problém. Samozřejmě jen v zimě

Re: Clony chladiče R620 SDi

Napsal: čtv říj 16, 2014 13:38
od olson
JOhny, možná jsem to dostatečně nezdůraznil - týká se to jen zimního období (a přechodu na jaře a na podzim) a adekvátně krátkých tras. Když jedu v zimě třeba do Brna (85 km, v kuse, rychle) tak clony samozřejmě taky vyndám. Motor se v tom popisovaném režimu (v zimním období, krátké trasy - couračky, popojíždění po městě, současně s požadavkem na zapnuté topení) nemá šanci pořádně ohřát, a to mu ubírá na životnosti a přidává na spotřebě. Než jezdit s neustále vlažným motorem, je lepší mu v ohřevu pomoct těmi clonami. Polemizovat by se dalo akorát o rychlosti náběhu na provozní teplotu, ale to je zase hlavně o stylu jízdy. Když pojedu do kopce, třeba na trojku, na dvojku, ale v klidu, nic se neděje. Překročení provozní teploty, ani krátkodobého, se není potřeba obávat. Při zapnutém topení je motor rád, když si udrží teplotu ještě pro sebe. Termostat má velký okruh hodně přivřený, nebo zavřený a cirkuluje to hlavně přes radiátor topení.