Typické závady motoru: zážeh. čtyřválce řady K, 1.8, 1.8 T
Napsal: pon dub 07, 2014 12:21
Typické závady motoru: zážehové čtyřválce Rover řady K - 1.8 L (18K4F) a 1.8L Turbo (18K4G)- u automobilů Rover 75/MG ZT
- Typické závady u motorizace 1.8 L (18K4F):
Selhávající těsnění pod hlavou
Přibližně každých 50- 80 000 km dochází k selhání těsnění pod hlavou válců.
Velké části tohoto výskytu předchází různé závady na okolních prvcích – viz níže.
Příznaky:
- bezdůvodné přehřívání motoru
- nadměrně tvrdé hadice chladícího okruhu
- vytlačení chladicí kapaliny skrze víčko expanzní nádoby
- olejová emulze na plnícím víčku motorového oleje
- stopy oleje/emulze v expanzní nádobce
- únik chladicí kapaliny z rozhraní blok motoru/hlava motoru
- únik chladicí kapaliny do spalovacího prostoru - nadměrné množství bílého kouře z výfuku
- nefunkční, či špatně fungující vytápění
Vyskytovat se může jeden z uvedených příznaků, případně jejich kombinace, v krajním případě i vše naráz.
Příčina:
Existuje několik více, či méně potvrzených teorií, pro úplnost by bylo nejspíš nutno uvést kompletní historií vývoje této pohonné jednotky, zde však postačí ve stručnosti:
a) konstrukční
- dlouhošroubý motor- běžný motor má hliníkovou hlavu válců spojenu s hliníkovým blokem krátkými ocelovými šrouby, sahajícími do horní části bloku. Zde jsou však šrouby velmi dlouhé a sahají až do úrovně ložisek klikového hřídele. Negativně se projevuje rozdíl v tepelné roztažnosti oceli a hliníku.
- velmi tenká stěna vložek válců- malá kontaktní těsnící plocha a zhoršený přestup tepla
- v provozu může být jisté procento motorů, u kterých při první výměně těsnění pod hlavou nebyly vyměněny továrnou montované plastové středící kolíky hlavy za kovové
b) uživatelsko/servisní
- nadměrné zatěžování motoru za studena
- nedostatečná údržba
- neodborně provedená oprava té samé předchozí závady
c) závady na okolních prvcích
- nefunkční/poškozená vodní pumpa
- vadné hadice/spoje- únik chladící kapaliny
- neprůchozí/špatně průchozí chladič nebo hadice
- nesprávné složení chladící kapaliny
- nefunkční ventilátor sahary
- nefunkční nebo v poloze "uzavřeno" zaseknutý termostat chladícího okruhu
- nesprávně fungující snímač teploty chladící kapaliny
Řešení problému:
- oprava – důsledná kontrola výrobcem předepsané rovinnosti hlavy a přesahů vložek válců, výměna těsnění a hlavových šroubů, kontrola správné funkce okolních prvků, případně jejich důsledná oprava
a) konstrukční příčinu nelze eliminovat, existuje však modifikace ZUA000530 – sada šroubů a těsnění pod hlavou, včetně zesílené lišty pod klikovým hřídelem, do které se hlavové šrouby montují. Tato modifikace zvyšuje tuhost konstrukčního celku a měla by pomoci ke zvýšení životnosti.
b) - šetrné zacházení se studeným motorem a pravidelná kontrola stavu chladící kapaliny může velmi pomoci
- opravu by měl nejlépe provádět ten, kdo tento motor dobře zná, není to podmínkou, ale je nutné respektovat věci, které u jiných motorů nejsou běžné
c) nikdy není dobré zanedbávat servis stroje-
- vodní pumpa má určitý výměnný interval, úspora pár korun za laciný aftermarket šmejd je v tomto případě spíš hodně na škodu
- hadice a spoje se vyplatí jednou za čas důkladně prohlédnout
- v případě selhání těsnění pod hlavou a průsaku oleje do chladící kapaliny je nezbytně nutné chladící okruh propláchnout a odmastit- olej naleptává gumu, typické tvarovky se nedají použít z jiných aut a jejich cena není zrovna malá. Sypat do chladicí kapaliny provizorní přípravky na ucpání "díry v chladiči" není šťastné řešení a dá se použít jako naprostá nouzovka.
- předepsaný poměr chladicí kapaliny je plus mínus 50:50 voda a nemrznoucí kapalina na bázi ethylenglykolu. Časté dolévání čistou vodou není dobrý nápad. Při větším množství dojde ke snížení bodu varu a k potencionálnímu lokálnímu přehřátí motoru ve specifických jízdních režimech. Je také předepsána výměna chladicí kapaliny po určité době. Stará kapalina má nízké pH, dochází ke korozi vnitřních částí motoru.
- pro dochlazení motoru v určitých režimech – je nejvýš vhodné pravidelně prověřovat funkčnost prvního stupně ventilátoru sahary: při nastartovaném motoru stisknout na panelu automatické klimatizace tlačítko ofuku čelního skla (odmrazení/odmlžení). Ventilátor chladiče se musí rozběhnout.
- termostat chladicí kapaliny – zaseknutý termostat v poloze „ZAVŘENO“, či jinak špatně fungující zvyšuje riziko přehřátí motoru. Je vhodné termostat po určitém kilometrovém nájezdu preventivně vyměnit za nový.
- snímač teploty chlad. kapaliny – špatný údaj ze snímač může zapříčinit to, že systém nepozná zvýšenou teplotu chladicí kapaliny a při potřebě motor dochladit se tak nestane. Dojde k přehřátí.
Důsledky závady:
- při včasné opravě žádné
- při ignoraci výše uvedených příznaků dojde rychle k fatálnímu poškození motoru se zaručeným výhledem na zcela nerentabilní opravu
Zážehový čtyřválec Rover řady K je hodně spolehlivý, úsporný a nezvykle pružný motor, ale není příliš uživatelsky bezchybný a v provozu vyžaduje zvýšenou pozornost!
Selhávající těsnění sacího potrubí
Příznaky: neidentifikovatelný únik chladící kapaliny, kouř z výfuku, pach chladící kapaliny v motorovém prostoru (resp. v kabině vozidla), zjevný únik/úsada chladicí kapaliny na bloku motoru u sacího potrubí
Příčina: zřejmě nevhodný materiál samotného těsnění
Řešení: pravidelná kontrola stavu chladicí kapaliny, v případě výskytu závady výměna těsnění, náhrada vylepšeným těsněním LKJ101110
Důsledky neřešení problému:
- pokud uniká chladící kapalina do spalovacího prostoru (což lze poznat i dle nadměrného bílého kouře z výfuku i po delší jízdě), dojde k narušování olejového filmu na stěnách válců, což má nepříznivý vliv na opotřebení.
Dalším negativním jevem je, že v případě většího úniku dochází ke špatnému spalování, což má pak dlouhodobě negativní vliv na životnost katalyzátoru.
V extrémním a finálním stavu pak dochází k fatální destrukci motoru vlivem zaseknutí klikového mechanismu na postiženém válci (kapalina nejde stlačit)
- pokud uniká kapalina mimo spalovací prostor, na blok motoru, výše uvedené problémy nejsou přítomny, ale pro oba případy vždy platí, že množství chladící kapaliny v systému pozvolna klesá, časem dojde k zavzdušnění, přehřátí motoru a k propálení těsnění pod hlavou
- Typické závady u motorizace 1.8 L Turbo (18K4G) :
Motor je, na několik dílových odlišností (blok, ECU, atp.) zcela identický s 1.8 L 18K4F.
Závady na turbodmychadle:
Turbokompresor Garret trpí naprosto stejnými problémy jako u jiných vozidel.
Na vině je špatné chování uživatele. Pro bezproblémový provoz je nutno zásadně: motor nevytáčet za studena, po rychlejší jízdě, či větším požadavku na výkon (jízda do kopce) nevypínat, nechat stát alespoň 30 sekund na volnoběh, v předepsaných intervalech měnit vhodný olej.
"Overboosting/Underboosting"
Příznaky: V rozsahu 2 500 - 3 000 ot./min. při plné akceleraci, dochází k citelné prodlevě výkonu.
Příčina: podtlaková hadice, která je napojena na turbo, trpí nadměrným teplem, vyzářeným do prostoru. Po čase přestanou spoje dostatečně těsnit, dojde ke ztrátam podtlaku a wastegate ventil pošle zprávu do ECU (safemode). To je příčinou této prodlevy.
Řešení: dotažení spojů, výměna hadic
- Typické závady u motorizace 1.8 L (18K4F):
Selhávající těsnění pod hlavou
Přibližně každých 50- 80 000 km dochází k selhání těsnění pod hlavou válců.
Velké části tohoto výskytu předchází různé závady na okolních prvcích – viz níže.
Příznaky:
- bezdůvodné přehřívání motoru
- nadměrně tvrdé hadice chladícího okruhu
- vytlačení chladicí kapaliny skrze víčko expanzní nádoby
- olejová emulze na plnícím víčku motorového oleje
- stopy oleje/emulze v expanzní nádobce
- únik chladicí kapaliny z rozhraní blok motoru/hlava motoru
- únik chladicí kapaliny do spalovacího prostoru - nadměrné množství bílého kouře z výfuku
- nefunkční, či špatně fungující vytápění
Vyskytovat se může jeden z uvedených příznaků, případně jejich kombinace, v krajním případě i vše naráz.
Příčina:
Existuje několik více, či méně potvrzených teorií, pro úplnost by bylo nejspíš nutno uvést kompletní historií vývoje této pohonné jednotky, zde však postačí ve stručnosti:
a) konstrukční
- dlouhošroubý motor- běžný motor má hliníkovou hlavu válců spojenu s hliníkovým blokem krátkými ocelovými šrouby, sahajícími do horní části bloku. Zde jsou však šrouby velmi dlouhé a sahají až do úrovně ložisek klikového hřídele. Negativně se projevuje rozdíl v tepelné roztažnosti oceli a hliníku.
- velmi tenká stěna vložek válců- malá kontaktní těsnící plocha a zhoršený přestup tepla
- v provozu může být jisté procento motorů, u kterých při první výměně těsnění pod hlavou nebyly vyměněny továrnou montované plastové středící kolíky hlavy za kovové
b) uživatelsko/servisní
- nadměrné zatěžování motoru za studena
- nedostatečná údržba
- neodborně provedená oprava té samé předchozí závady
c) závady na okolních prvcích
- nefunkční/poškozená vodní pumpa
- vadné hadice/spoje- únik chladící kapaliny
- neprůchozí/špatně průchozí chladič nebo hadice
- nesprávné složení chladící kapaliny
- nefunkční ventilátor sahary
- nefunkční nebo v poloze "uzavřeno" zaseknutý termostat chladícího okruhu
- nesprávně fungující snímač teploty chladící kapaliny
Řešení problému:
- oprava – důsledná kontrola výrobcem předepsané rovinnosti hlavy a přesahů vložek válců, výměna těsnění a hlavových šroubů, kontrola správné funkce okolních prvků, případně jejich důsledná oprava
a) konstrukční příčinu nelze eliminovat, existuje však modifikace ZUA000530 – sada šroubů a těsnění pod hlavou, včetně zesílené lišty pod klikovým hřídelem, do které se hlavové šrouby montují. Tato modifikace zvyšuje tuhost konstrukčního celku a měla by pomoci ke zvýšení životnosti.
b) - šetrné zacházení se studeným motorem a pravidelná kontrola stavu chladící kapaliny může velmi pomoci
- opravu by měl nejlépe provádět ten, kdo tento motor dobře zná, není to podmínkou, ale je nutné respektovat věci, které u jiných motorů nejsou běžné
c) nikdy není dobré zanedbávat servis stroje-
- vodní pumpa má určitý výměnný interval, úspora pár korun za laciný aftermarket šmejd je v tomto případě spíš hodně na škodu
- hadice a spoje se vyplatí jednou za čas důkladně prohlédnout
- v případě selhání těsnění pod hlavou a průsaku oleje do chladící kapaliny je nezbytně nutné chladící okruh propláchnout a odmastit- olej naleptává gumu, typické tvarovky se nedají použít z jiných aut a jejich cena není zrovna malá. Sypat do chladicí kapaliny provizorní přípravky na ucpání "díry v chladiči" není šťastné řešení a dá se použít jako naprostá nouzovka.
- předepsaný poměr chladicí kapaliny je plus mínus 50:50 voda a nemrznoucí kapalina na bázi ethylenglykolu. Časté dolévání čistou vodou není dobrý nápad. Při větším množství dojde ke snížení bodu varu a k potencionálnímu lokálnímu přehřátí motoru ve specifických jízdních režimech. Je také předepsána výměna chladicí kapaliny po určité době. Stará kapalina má nízké pH, dochází ke korozi vnitřních částí motoru.
- pro dochlazení motoru v určitých režimech – je nejvýš vhodné pravidelně prověřovat funkčnost prvního stupně ventilátoru sahary: při nastartovaném motoru stisknout na panelu automatické klimatizace tlačítko ofuku čelního skla (odmrazení/odmlžení). Ventilátor chladiče se musí rozběhnout.
- termostat chladicí kapaliny – zaseknutý termostat v poloze „ZAVŘENO“, či jinak špatně fungující zvyšuje riziko přehřátí motoru. Je vhodné termostat po určitém kilometrovém nájezdu preventivně vyměnit za nový.
- snímač teploty chlad. kapaliny – špatný údaj ze snímač může zapříčinit to, že systém nepozná zvýšenou teplotu chladicí kapaliny a při potřebě motor dochladit se tak nestane. Dojde k přehřátí.
Důsledky závady:
- při včasné opravě žádné
- při ignoraci výše uvedených příznaků dojde rychle k fatálnímu poškození motoru se zaručeným výhledem na zcela nerentabilní opravu
Zážehový čtyřválec Rover řady K je hodně spolehlivý, úsporný a nezvykle pružný motor, ale není příliš uživatelsky bezchybný a v provozu vyžaduje zvýšenou pozornost!
Selhávající těsnění sacího potrubí
Příznaky: neidentifikovatelný únik chladící kapaliny, kouř z výfuku, pach chladící kapaliny v motorovém prostoru (resp. v kabině vozidla), zjevný únik/úsada chladicí kapaliny na bloku motoru u sacího potrubí
Příčina: zřejmě nevhodný materiál samotného těsnění
Řešení: pravidelná kontrola stavu chladicí kapaliny, v případě výskytu závady výměna těsnění, náhrada vylepšeným těsněním LKJ101110
Důsledky neřešení problému:
- pokud uniká chladící kapalina do spalovacího prostoru (což lze poznat i dle nadměrného bílého kouře z výfuku i po delší jízdě), dojde k narušování olejového filmu na stěnách válců, což má nepříznivý vliv na opotřebení.
Dalším negativním jevem je, že v případě většího úniku dochází ke špatnému spalování, což má pak dlouhodobě negativní vliv na životnost katalyzátoru.
V extrémním a finálním stavu pak dochází k fatální destrukci motoru vlivem zaseknutí klikového mechanismu na postiženém válci (kapalina nejde stlačit)
- pokud uniká kapalina mimo spalovací prostor, na blok motoru, výše uvedené problémy nejsou přítomny, ale pro oba případy vždy platí, že množství chladící kapaliny v systému pozvolna klesá, časem dojde k zavzdušnění, přehřátí motoru a k propálení těsnění pod hlavou
- Typické závady u motorizace 1.8 L Turbo (18K4G) :
Motor je, na několik dílových odlišností (blok, ECU, atp.) zcela identický s 1.8 L 18K4F.
Závady na turbodmychadle:
Turbokompresor Garret trpí naprosto stejnými problémy jako u jiných vozidel.
Na vině je špatné chování uživatele. Pro bezproblémový provoz je nutno zásadně: motor nevytáčet za studena, po rychlejší jízdě, či větším požadavku na výkon (jízda do kopce) nevypínat, nechat stát alespoň 30 sekund na volnoběh, v předepsaných intervalech měnit vhodný olej.
"Overboosting/Underboosting"
Příznaky: V rozsahu 2 500 - 3 000 ot./min. při plné akceleraci, dochází k citelné prodlevě výkonu.
Příčina: podtlaková hadice, která je napojena na turbo, trpí nadměrným teplem, vyzářeným do prostoru. Po čase přestanou spoje dostatečně těsnit, dojde ke ztrátam podtlaku a wastegate ventil pošle zprávu do ECU (safemode). To je příčinou této prodlevy.
Řešení: dotažení spojů, výměna hadic