Ahoj všem,
prosím o radu, asi už se tu něco podobnýho řešilo. Po 3 letech a cca 15 tkm bezproblémového provozu mě začal zlobit ukazatel teploty vody. Při pomalé jízdě s nízkými otáčkami nebo popojíždění městem začne teplota pomalu stoupat ke ¾ ukazatele, kde se zastaví a po chvilce většinou rychle padne dolů k normálu (lehce pod ½). Ventilátor vepředu spíná, ale topení při zvýšené teplotě vody netopí – začne topit, až když ručička teploty padne k normálu. Koukal jsem, že expanzka se při tomhle jevu plní vodou skoro až po okraj a víčko začne i lehce odfukovat, od motoru jde fakt hic, spíná i zadní větrák (z toho usuzuji, že budík teploty na přístrojovce ukazuje realitu a motor se lokálně přehřívá...). Při jízdě ustáleným tempem nebo i svižné jízdě v otáčkách stylem brzda/plyn se nic neděje, takže doufám, že projev fouklýho těsnění to není (měněno cca 20tkm zpátky za MLS/vícevrstvé). Po dojetí a vychladnutí si expanzka jen lehce odfoukne, ale žádné drama. Opticky ve vodě nikde žádný kal není, voda se nemísí s olejem ani naopak.
Takže...čím to může být? Víčko expanzky, vadný/zanesený termostat, zanesené hadice chlazení (přepad z hlavy), zarostlý chladič, zavzdušněný chladicí okruh, ulomené lopatky na pumpě....? Půjdu na to vylučovací metodou krok po kroku, ale budu rád za jakékoliv postřehy. Měnit termostat se mi třeba úplně nechce Začnu víčkem a případně pak proplachem systému, jestli vyteče ven i to co běžně nemá (bordel, úlomky...). Odvzdušněno mám opakovaně, bohužel bez výsledku. Předem dík!
Btw.: To samé mi začalo dělat i ZR 160 – 2 roky ježdění po okruzích bez ztráty kytičky a při „důchodcovským“ ježdění začalo zlobit. Těsnění je tu dělané 40 tkm nazpět. Ale primárně mě to trápí v TF, to je pro mě srdcovka. Nicméně termostat bych cvičně zkusil rozebrat nejprve na ZR, kde je lepší přístup...
Syky
kolísání teploty vody
kolísání teploty vody
MG TF 135 BRG, MG ZR 160 mk2 silver
- Austin
- Moderátor
- Příspěvky: 2275
- Registrován: ned zář 16, 2007 22:32
- Bydliště: Brno 602 770 206
- Kontaktovat uživatele:
Re: kolísání teploty vody
Někdy nové - novější víčko chladiče/nádobky je horší než letitý originál. U Mini běžná věc.
Tento model (vyobrazení) je lepší než ty vystouplejší https://www.apautodily.cz/nabidka/nty-u ... ej_100102/
O termostatech platí dtto. Nový kus nerovná se lepší. Možná 20% nových termostatů stojí za h...
Problém s chlazením u výkonného Mini Mpi jsem vyřešil novými hadicemi, vysušením kanálů tlakových vzduchem,
použitím Prep fluid (proplach) a aplikací bezvodé chladící kapaliny Evans. Nesmí se míchat s vodou.
Prep fluid lze použít opakovaně (4x) nevylévá se.
Classic cool https://www.evans-coolants.cz/
Vydrží 10 - 20 let. Hlavní vlastnost je nižší teplota obecně (asi o 5°) a
Classic Cool 180° přispívá k menšímu tlaku v chladícím systému, čímž se snižuje tlak na součásti motoru a hadice.
Začal bych ale dlouhým proplachem vodou s přidáním čističe před výměnou čehokoliv. Vše vyplavit z bloku.
Nový chladič pomůže, stejně ho jednou vyměníte. Je zlevněný z 5 na 3 litry.
https://www.apautodily.cz/nabidka/nisse ... ej_100102/
Hrozně jsem to odkládat a pak jsem zíral jak byl levný 1030,- (na 216 twincam)
Starý chladič po vytažení byl v příšerném stavu, z vrchu to nebylo vidět.
Tento model (vyobrazení) je lepší než ty vystouplejší https://www.apautodily.cz/nabidka/nty-u ... ej_100102/
O termostatech platí dtto. Nový kus nerovná se lepší. Možná 20% nových termostatů stojí za h...
Problém s chlazením u výkonného Mini Mpi jsem vyřešil novými hadicemi, vysušením kanálů tlakových vzduchem,
použitím Prep fluid (proplach) a aplikací bezvodé chladící kapaliny Evans. Nesmí se míchat s vodou.
Prep fluid lze použít opakovaně (4x) nevylévá se.
Classic cool https://www.evans-coolants.cz/
Vydrží 10 - 20 let. Hlavní vlastnost je nižší teplota obecně (asi o 5°) a
Classic Cool 180° přispívá k menšímu tlaku v chladícím systému, čímž se snižuje tlak na součásti motoru a hadice.
Začal bych ale dlouhým proplachem vodou s přidáním čističe před výměnou čehokoliv. Vše vyplavit z bloku.
Nový chladič pomůže, stejně ho jednou vyměníte. Je zlevněný z 5 na 3 litry.
https://www.apautodily.cz/nabidka/nisse ... ej_100102/
Hrozně jsem to odkládat a pak jsem zíral jak byl levný 1030,- (na 216 twincam)
Starý chladič po vytažení byl v příšerném stavu, z vrchu to nebylo vidět.
Austin Allegro 1.5 MKII 76, Austin Princess 2.0 OHC MKI 76, Rover 200 CVT 1.6 Twincam 99, Mini Cooper 1.3 97
Re: kolísání teploty vody
Jenom jsem to prolétl, ale pokud je dobře udělané těsnění pod hlavou, tak bych šel po víčku ( jde dotáhnout-těsní?), někde to netěsní - nedrží to tlak. Když motor točí, tak čerpadlo to průtokem uchladí, ale jak ubereš otáčky a nemá to přetlak, tak se to začne vařit.
Jsi si jistý, že chladič máš bez bublin ? Při volnoběhu stačí i trochu vzduchu a přestane voda cirkulovat. Topení obvykle přestává topit dřív, než se začne zvedat teplota.
O funkci čerpadla se převědčíš, když pozoruješ, jak stříká přepad v expanzce při změně otáček.
Ohledně teploty - pozor na to, že ručička má stabilní polohu od 78 do 110°C, takže když se pohne, už je něco špatně.
ECU zapíná ventilátor chladiče při cca 103°, vypíná na 96° - pokud máš auto bez klimy. Ručička se tedy vůbec nepohne.
Dobré je koukat na teplotu diagnostikou, pak vyhneš zbytečnému dráždění těsnění zvýšenou teplotou při zavzdušněném systému.
Jsi si jistý, že chladič máš bez bublin ? Při volnoběhu stačí i trochu vzduchu a přestane voda cirkulovat. Topení obvykle přestává topit dřív, než se začne zvedat teplota.
O funkci čerpadla se převědčíš, když pozoruješ, jak stříká přepad v expanzce při změně otáček.
Ohledně teploty - pozor na to, že ručička má stabilní polohu od 78 do 110°C, takže když se pohne, už je něco špatně.
ECU zapíná ventilátor chladiče při cca 103°, vypíná na 96° - pokud máš auto bez klimy. Ručička se tedy vůbec nepohne.
Dobré je koukat na teplotu diagnostikou, pak vyhneš zbytečnému dráždění těsnění zvýšenou teplotou při zavzdušněném systému.
MGF, Tourer, RR P38,R75, MGF Trophy, Rover 200 BRM, Rover 827 Coupe, 827 Sedan, Elise S1, XK8 , Škoda Felicia(60´), 1000(64) + 1100(67)MB, 110R(70,71,72,78,80), Garde(83), W353(67,73)...prostě mě to baví.
Re: kolísání teploty vody
Díky oběma za postřehy! Nové víčko už je na cestě. Já expanzku kontroluji každou druhou/třetí jízdu, tudíž je možné, že už víčko úplně netěsní jak má - kéž by to bylo jen tím. Ten chladič ještě zkontroluji, chci se stejně podívat, jak jsou na tom voštiny. Jinak mám verzi s klimou a to že se ručička pohla nahoru beru jako varování, že je něco špatně, nikdy mi to neudělalo a autu jsem poslední 3 roky dával docela zabrat...
Dočetl jsem se něco o provrtání termostatu jakožto prevenci před jeho selháním/zasekáváním. Přijde mi to teda jako blbost, ale chápu to tak, že díky tomu proudí kapalina v určitým množství pořád přes hlavní okruh chlazení (chladič)? Motor se dýl ohřívá a teoreticky se může v chladnějších dnech a klidné jízdě i podchlazovat, nebo? Já každopádně s TF jezdím, když je aspoň 10 stupňů a pomalejší ohřev mi vůbec nevadí. Udržet pak zahřátý motor jízdou není až takový problém podle mě, jezdím s tím když už tak delší trasy, žádné popojíždění...
Dočetl jsem se něco o provrtání termostatu jakožto prevenci před jeho selháním/zasekáváním. Přijde mi to teda jako blbost, ale chápu to tak, že díky tomu proudí kapalina v určitým množství pořád přes hlavní okruh chlazení (chladič)? Motor se dýl ohřívá a teoreticky se může v chladnějších dnech a klidné jízdě i podchlazovat, nebo? Já každopádně s TF jezdím, když je aspoň 10 stupňů a pomalejší ohřev mi vůbec nevadí. Udržet pak zahřátý motor jízdou není až takový problém podle mě, jezdím s tím když už tak delší trasy, žádné popojíždění...
MG TF 135 BRG, MG ZR 160 mk2 silver
-
- Příspěvky: 2350
- Registrován: pát lis 30, 2007 0:52
- Bydliště: Zlin,Canterbury,Zlin +420603476566 lenham3@seznam.cz
Re: kolísání teploty vody
Pokud je tam vícevrstvé těsnění tak je to těsněním a nic jiného nehledej
Re: kolísání teploty vody
Toho se samozřejmě obávám, ale to by se muselo projevit hlavně při ostré jízdě, nebo ne...? Když jedu brzda-plyn, ručička se fakt ani nehne. Na TF je vícevrstvé, ale na ZR klasické elastomerní, projev je totožný...
MG TF 135 BRG, MG ZR 160 mk2 silver