Tak to je samozřejmě pravda, chladivo je voda, fridex je proti zamrznutí a dává se ho tam podle požadované teploty mrazu co nejméně.Austin píše:... prispívá k lepšímu chlazení a předtím ještě píše jak směs vody s fridexem chladím blbě a víc blběji čím víc fridexu tam je.
EVANS COOLANTS
- AnderN
- Site Admin
- Příspěvky: 6958
- Registrován: pon zář 17, 2007 17:46
- Bydliště: Brno, tel.: +420 725 378 817
- Kontaktovat uživatele:
Re: EVANS COOLANTS
Re: EVANS COOLANTS
Tak to nevím, 20 bar je asi 9 kN na plochu jednoho pístu (45 cm²), tedy asi 900 kg, což je si myslím normální tlak při expanzi. (Jen při kompresi je tlak okolo 12 bar) Čímž samozřejmě nepopírám, že 17 bar v chlazení je překlep.Jenda píše:po víkendu a rozhovoru s hondistama, kdy jim při 20bar praskly šrouby na hlavě - tlaku ve válcích -
Ander: samozřejmě voda má největší tepelnou kapacitu ze všech kapalin (4.18 kJ/kg.°K) a ethylenglykol ji má téměř poloviční (2.4 kJ/kg.°K), takže 50% směs těchto kapalin bude někde na 3.6. Kapaliny na bázi olejů (od kterých nebude ten Evans daleko) mají oklolo 2.1. Takže v této disciplíně to asi lepší nebude. Proto asi taky ta vysoká teplota motoru.
Re: EVANS COOLANTS
Do jisté míry s tím mohu souhlasit, ale i kdyby jsi vozidlo provozoval v oblasti, kde nikdy nemrzne, tak s touhle zásadou bys hodně motorů celkem brzo uvařil a to i za předpokladu, že by všechno bylo ve stavu, jak má být.AnderN píše:Tak to je samozřejmě pravda, chladivo je voda, fridex je proti zamrznutí a dává se ho tam podle požadované teploty mrazu co nejméně.
Proto výrobci motorů jako náplň do chladícího okruhu předepisují směs vody a něčeho, co jednak nezamrzne a má též vyšší bod varu.
Některé agregáty toto doslova nutně vyžadují, vzhledem ke konstrukci, účinnosti a ztrátám tepla.
Např. chladící kapalina na bázi 50% OAT má bod varu 110° C + zhruba 2° C nahoru k tomu přidává přetlak.
Čistá voda má bod varu o dost níž, mnoho agregátů má prac. teplotu okolo 95° C za příznivých podmínek a v případě zhoršených podmínek (jízda v koloně, popojíždění) by samotné přetlakování systému nepomohlo.
Rover 75 1.8L Turbo sedan 2004
Tento automobil byl: 72 453. ve výrobním pořadí, z celkového počtu 112 381 ks, 752. 1.8 T Connoisseur z celkového počtu 2 392 ks, 1 003. v barvě laku Odyssey Blue (kód: JGA) z celkového počtu 2 856 ks.
Alfa Romeo 147, 1.6 L Twinspark 105 KS
Tento automobil byl: 72 453. ve výrobním pořadí, z celkového počtu 112 381 ks, 752. 1.8 T Connoisseur z celkového počtu 2 392 ks, 1 003. v barvě laku Odyssey Blue (kód: JGA) z celkového počtu 2 856 ks.
Alfa Romeo 147, 1.6 L Twinspark 105 KS
Re: EVANS COOLANTS
Přetlak tomu přidá trochu víc, při přetlaku 1 bar je bod varu obyč. vody 120°C
Re: EVANS COOLANTS
Díky za upřesnění.
Jenomže 1 bar tam ponejvíce běžně nebývá.
To je tak zhruba 0.4-0.6 baru maximálně, dle výšky hladiny v expanzce, atd.
To je dle té přepočtové tabulky kolem 110° C, to mě nenapadlo....
Jenomže 1 bar tam ponejvíce běžně nebývá.
To je tak zhruba 0.4-0.6 baru maximálně, dle výšky hladiny v expanzce, atd.
To je dle té přepočtové tabulky kolem 110° C, to mě nenapadlo....
Rover 75 1.8L Turbo sedan 2004
Tento automobil byl: 72 453. ve výrobním pořadí, z celkového počtu 112 381 ks, 752. 1.8 T Connoisseur z celkového počtu 2 392 ks, 1 003. v barvě laku Odyssey Blue (kód: JGA) z celkového počtu 2 856 ks.
Alfa Romeo 147, 1.6 L Twinspark 105 KS
Tento automobil byl: 72 453. ve výrobním pořadí, z celkového počtu 112 381 ks, 752. 1.8 T Connoisseur z celkového počtu 2 392 ks, 1 003. v barvě laku Odyssey Blue (kód: JGA) z celkového počtu 2 856 ks.
Alfa Romeo 147, 1.6 L Twinspark 105 KS
Re: EVANS COOLANTS
Jo, 1 bar je maximum, kdy už vypouští víčko. Běžně tam bude jak píšeš. Ale kdyby měla voda vyvřít, tak než by začala vřít, systém by se tlakoval až po ten otvírací přetlak, takže by dosáhla bodu varu až při 120°C.
Re: EVANS COOLANTS
Teoreticky ano, v reálu je to nejspíš určeno konstrukcí, která určí, jak moc stoupne hladina chladiva, tak, aby došlo k danému přetlaku.
Rover 75 1.8L Turbo sedan 2004
Tento automobil byl: 72 453. ve výrobním pořadí, z celkového počtu 112 381 ks, 752. 1.8 T Connoisseur z celkového počtu 2 392 ks, 1 003. v barvě laku Odyssey Blue (kód: JGA) z celkového počtu 2 856 ks.
Alfa Romeo 147, 1.6 L Twinspark 105 KS
Tento automobil byl: 72 453. ve výrobním pořadí, z celkového počtu 112 381 ks, 752. 1.8 T Connoisseur z celkového počtu 2 392 ks, 1 003. v barvě laku Odyssey Blue (kód: JGA) z celkového počtu 2 856 ks.
Alfa Romeo 147, 1.6 L Twinspark 105 KS
Re: EVANS COOLANTS
Jako že by to začlo vařit aniž by tam vznikl ten přetlak?
K tomu přetlaku by došlo každopádně, přetlak v systému neroste jen tepelnou roztažností, ale i odpařováním vody. Mikroskopické parní bublinky, které vznikají ve vodě na hranici varu zvyšují tlak a tím se bod varu posunuje, aniž by to začalo vřít. Jako v tlakovém hrnci.
Proto ten Evans na rozdíl od vody netlakuje. Při provozní teplotě je dost daleko od bodu varu, takže tlakuje jen roztažností - takže pokud je místo v expanzce, tak jen minimálně.
K tomu přetlaku by došlo každopádně, přetlak v systému neroste jen tepelnou roztažností, ale i odpařováním vody. Mikroskopické parní bublinky, které vznikají ve vodě na hranici varu zvyšují tlak a tím se bod varu posunuje, aniž by to začalo vřít. Jako v tlakovém hrnci.
Proto ten Evans na rozdíl od vody netlakuje. Při provozní teplotě je dost daleko od bodu varu, takže tlakuje jen roztažností - takže pokud je místo v expanzce, tak jen minimálně.
Re: EVANS COOLANTS
Asi jsi to úplně přesně nepochopil, ale nechce se mi to dál vysvětlovat.
Ono to asi ani, vzhledem k tématu, není zas tak důležité.
Podstatné jsou údaje o chladivu Evans, plusy a mínusy víme, názory taky jsou, si myslím, že dle toho si už každý bude moci vybrat, do čeho půjde.
Ono to asi ani, vzhledem k tématu, není zas tak důležité.
Podstatné jsou údaje o chladivu Evans, plusy a mínusy víme, názory taky jsou, si myslím, že dle toho si už každý bude moci vybrat, do čeho půjde.
Rover 75 1.8L Turbo sedan 2004
Tento automobil byl: 72 453. ve výrobním pořadí, z celkového počtu 112 381 ks, 752. 1.8 T Connoisseur z celkového počtu 2 392 ks, 1 003. v barvě laku Odyssey Blue (kód: JGA) z celkového počtu 2 856 ks.
Alfa Romeo 147, 1.6 L Twinspark 105 KS
Tento automobil byl: 72 453. ve výrobním pořadí, z celkového počtu 112 381 ks, 752. 1.8 T Connoisseur z celkového počtu 2 392 ks, 1 003. v barvě laku Odyssey Blue (kód: JGA) z celkového počtu 2 856 ks.
Alfa Romeo 147, 1.6 L Twinspark 105 KS