Téma: Cukání motoru Rover 400(RT) 11/95 motor 16K4F (151000

Jak na to, tipy, triky ...
Odpovědět
karelok
Příspěvky: 3
Registrován: stř kvě 14, 2008 13:16

Téma: Cukání motoru Rover 400(RT) 11/95 motor 16K4F (151000

Příspěvek od karelok » úte úno 02, 2016 15:48

Začnu poněkud zeširoka, ale kdo nechce číst celý článek, může přejít na závěrečný odstavec. Popíšu průběh života vozu mezi roky 2012 a 2016, kdy jsem musel řešit některé závady. Poznatky budou možná pro někoho užitečné.
Na začátku roku 2004 jsem řešil problém s cuknutím motoru při ubrání plynu. Čím nižším rychlostním stupněm se vůz pohyboval, tím znatelnější bylo cuknutí. Jednalo se o nepříjemnou záležitost, ale dalo se s ní naučit žít. Jednou jsem se rozhodl zajet do nedalekého servisu v Německu, odkud bylo auto koupeno. Na testbooku bylo zjištěno, že úhel otevření škrtící klapky je přes limit. Servisní technik vrátil šroubkem dorazu nastavení do černého pole s poznámkou, že víc to nejde. Auto bylo jako vyměněné a nejvýraznější cuknutí na jedničku zcela zmizelo. Zhruba po čtvrtroce se cukání motoru vrátilo. Zkoušel jsem problém odstranit pomocí ladicího šroubku škrtící klapky, ale bez úspěchu. Dokonce jsem koupil i použitou škrtící klapku s potenciometrem, ale cukání se přesto nevymizelo.
V průběhu doby jsem Rovera předal synovi a kilometry na tachometru začaly přibývat dvojnásobným tempem. V době drahého benzínu si pořídil úpravu pro provoz na bioethanol a tehdy se začaly objevovat problémy s cukáním v tahu mezi 2000 až 3000 otáčkami. Začali jsme pátrat hlavně po problémech v elektroinstalaci. Provedli jsme vizuální kontrolu a případné proměření kabelů, palce, LS , krokového motorku a dalších součástí pomocí multimetru. Dále následovala výměna palivového filtru a pokus o profouknutí hadičky mezi řídicí jednotkou motoru a sacím potrubí. Při této činnosti jsem neprozřetelně profoukl MAP senzor v ECU plným tlakem z kompresoru a uslyšel jsem mlasknutí. Nicméně po zkušební jízdě jsme zjistili, že cukání při uvolnění plynového pedálu zcela vymizelo. A tak je to dodnes! Profukování tlakem 5 kPa ale nedoporučuji, hrozí poškození membrány či snímače tlaku sání!
Provoz na líh se vyplácel jen při vysoké ceně benzínu a spotřeba byla až o 30% vyšší. Cukání v tahu se občas objevovalo, ale nebyl čas to řešit. Cena benzínu klesala a tak syn přešel opět na benzín. Podotýkám, že Rover jezdí převážně na palivo od TANK ONO.
Později při jedné synově jízdě došlo po zhruba 300 km k závadě na spojce, dojel s velkými problémy, řadil s meziplynem a prakticky bez spojky. Následoval 120 kilometrů dlouhý odtah na tyči a výměna spojky. Měnil jsem spojkovou sadu, ale stačila by lamela, u které praskla tlumící pružina a bránila rozepnutí spojky. Výměna spojky byla provedena ve 145 000 km. Po dalších 5 tisících kilometrech se začala rychle ztrácet chladící kapalina. Zjistili jsme, že voda vytéká z prostoru rozvodů, tedy od vodní pumpy.
Před 30 000 km jsme řešili olej v expanzce a museli jsme vyměnit těsnění pod hlavou Reinz. Někde jsem četl, že se povolují šrouby. Tak tuto zkušenost nemám.
Rozvody jsme již měnili asi v 90 000 km a měli jsme problém s nemožností povolit šroub mechanické napínací kladky. Měl jsem pocit, že praskne špatně přístupný šroub, proto jsem jí nevyměnil. Kladka se zdála být ještě spolehlivá. Řemen byl sejmut postupným vycukáním a jeho zpětné nasazení jsem provedl stejným způsobem.
Řemen jsem musel při výměně pumpy nasadit stejným způsobem jako při výměně rozvodů. Bohužel se jej podařilo nasadit o zub mimo. Vzhledem k nevhodnému zornému úhlu nebylo rozhození rozvodů na značkách dobře rozpoznatelné a zůstalo nepovšimnuto. Auto v otáčkách jelo celkem dobře, ani cukání příliš znatelné. Zato volnoběh, jak poznamenal syn, byl trochu divoký. Nicméně najel dalších 800 km, než se dostal ke mně na reparát. Opravu jsem provedl s pomocí endoskopu, aby bylo vidět přesně na značky. Motor běžel jedna báseň.
Po výměně čerpadla jsem chtěl vymezit axiální vůli ve volantu. Chtěl jsem se podívat na středovou matici, tam bylo vše v pořádku. Vůli jsem nakonec odstranil v uložení řídící tyče. Oprava na volantu ale spustila blikání SRS. Po chvíli hledání v pojistkách a plochém kabelu na volantu jsem nakonec jako příčinu identifikoval konektor na žlutém kabelu na airbagu.
Vše se zdálo být vyřešeno a syn s vozem odjel. Po zhruba deseti kilometrech začalo auto výrazně škubat zdánlivě bez závislosti na zátěži motoru. Během jízdy došlo k výraznému zhoršení škubání, které přecházelo až k vynechávání motoru. Proto se syn s vozem vrátil a já začal znovu hledat příčinu. Závada se zhoršila do té míry, že docházelo až k zhasínání motoru.
Závadu v elektrické cestě jsem vyloučil, protože jsem ji prověřoval už před nedávnem, a zaměřil jsem se na palivovou soustavu. Chyba mohla být v čerpadle, palivovém filtru, regulátoru tlaku, vstřikovacích ventilech a dalších součástech, snímačem otáček konče. Podotýkám, že auto vzorně startovalo za studena i za tepla a po zahřátí klesaly otáčky na 850. Někde jsem četl, že při experimentování s ethanolem a přechodem na benzín se může v nádrži nahromadit voda. To byl zajímavý tip, který by mohl způsobovat obdobné chování. Vypustit z nádrže 50l nebylo jednoduché, čerpadlo jsem použít nechtěl a dostat hadičku hrdlem až ke dnu zřejmě také nejde. Mně se to nepovedlo. Musel jsem odpojit spojovací hadici u nádrže a pak jsem přepustil benzín ONO do 50 litrového soudku. Obsah soudku mě přesvědčil, že voda v nádrži je spíše pověra. Vody tam nebyla ani kapka. Jinou značku benzinu jsem do nádrže nalít ani nezkoušel a benzin ONO putoval zpátky do nádrže.
Ani výměna filtru nic nepřinesla. Až odpojení regulátoru tlaku benzínu s ucpáním přívodu od sání zlepšilo celkové chování motoru. Bylo tedy třeba zjistit tlak benzínu v soustavě. Měl jsem podezření, že regulátor tlaku nefunguje dobře. Zajímal mě tlak paliva v okamžiku zhasnutí motoru při jízdě do kopce. Vyrobil jsem spojku na manometr a zamontoval ji za filtr paliva. Po zapnutí klíčku zapalování čerpadlo vzorně natlačilo na 3 kPa. Poodstavení vozidla klesl tlak během hodiny na 2,5 kPa a během několika dnů na 1,5 kPa. Po se odpojení baterie klesne tlak na nulu. Čerpadlo je zřejmě vybaveno zpětným ventilem nebo dojde k uvolnění zpětného ventilu nádobky s aktivním uhlím.
Projel jsem auto a cukání se po zahřátí motoru znovu dostavilo. Kontrola tlaku při volnoběhu prokázala tlak 2,7 kPa a v otáčkách 3-3,25 kPa, což odpovídá přípustným hodnotám. Jel jsem dál, až auto začalo opět cukat a motor nakonec zhasnul. Otevřel jsem kapotu a tlak paliva byl 3 kPa. Regulátor tlaku a čerpadlo jsou v pořádku. Příčinou mohli ještě být vstřiky, ale pravděpodobnost této varianty je velmi nízká.
V nějakém vláknu věnujícímu se cukání jsem konečně narazil na jasnou diagnózu. Za příčinu cukání byl označen palec rozdělovače. Většina témat ve fórech obsahuje množství nápadů a všemožných příčin, ale bez skutečného odstranění závady. Palec rozdělovače jsem sice před rokem proměřoval, ale to už střídavě k cukání v malém rozsahu docházelo. Nicméně měření nic neprokázalo. Pro jistotu jsem palec znovu vymontoval, přestože jsem jej před 14 dny i s víčkem čistil. Zahlédl jsem na něm podezřelé místo na povrchu a pomocí lupy zjistil trhlinku. V tu chvíli jsem byl na 90 % přesvědčen o odhalení skutečné příčiny. Objednal jsem italské víčko a palec PCS, namontoval jej a Rover jezdí jako před dvaceti lety. Děkuji všem, kteří článek dočetli až do konce, a snad někomu z vás dobře poslouží.

paci
Příspěvky: 392
Registrován: čtv bře 18, 2010 22:22
Bydliště: Reichenberg v Sudetech - převážně

Re: Téma: Cukání motoru Rover 400(RT) 11/95 motor 16K4F (151

Příspěvek od paci » stř úno 03, 2016 22:41

JJ před časem trochu obdobné zazlobení u 416 Si , tak telefonát Zakarovi - diagnostikoval mi po telefonu - palec, víčko, kabely ke svíčkám, ( obvyklá bolest) příp. zapalovací modul, nejjednodušší bylo vyměnit palec, přitom jsem vyměnil i víčko a ejhle měl pravdu ten chlapec obdobné komplikace zmizely. A vlastní zkušenost s E85 bez "modulu" i s modulem - trocha laborací ale lze vychytat a ba naopak dávám za zimu cca 2l E85 do nádrže a váže možné zbytky příp. zkondenzované vody

Hombre
Příspěvky: 2627
Registrován: pon zář 17, 2007 7:26
Bydliště: Krnov, tel: 604 573 386

Re: Téma: Cukání motoru Rover 400(RT) 11/95 motor 16K4F (151

Příspěvek od Hombre » čtv úno 04, 2016 6:01

Kásný napínavý článek, až na ty jednotky tlaku. Nemělo by tam být 300 kPa (nebo 3 bar, 3 atm, 0.3 MPa)?
A konečně někdo potvrdil, že na E85 to žere o 30% více, protože vždycky, když se někoho, kdo na tu sračku jezdí zeptám, jakou naměřil přesně spotřebu, tak mi odpoví, že neví, že nějakou spotřebu neřeší :roll: (takže jde o placebo efekt, když platí méně při tankování). Takže díky.
.....Rover 45 1.6 2005...............MG-F 1.8 1999........
Obrázek.Obrázek
........Obrázek...........Obrázek.......

karelok
Příspěvky: 3
Registrován: stř kvě 14, 2008 13:16

Re: Téma: Cukání motoru Rover 400(RT) 11/95 motor 16K4F (151

Příspěvek od karelok » čtv úno 04, 2016 17:26

Všem se omlouvám, tlak jsem psal ve schválených jednotkách, ale myslím v atp. Takže x 100.

Odpovědět