Stránka 2 z 3

Re: Nabíječky autobaterií, testery a powerboxy

Napsal: čtv led 09, 2014 11:42
od MíraMT
Právě že naopak, ano, baterka v autě se nabíjet nemá,
zaprvé, když chcete nabíjet baterku tak aby se opravdu nabila, tak jí musíte nabíjet napětím lehce vyšším než je plynovací, cca kolem 16V - 17V. pokud bude baterka dlouho nabíjená udržovačkou, zničí se - proč to je jednoduchý - kyselina se začne díky gravitaci sedat na dno, kde bude koncetrovanější, voda se drží při vrchu, ta se pak mnohem rychleji odpařuje, a elektrolyt se stane mnohem agresivnějším, a články se zasulfátujou.

Ani v autě za běžnýho provozu se baterka nikdy nenabije na 100%, další důvod proč nenabíjet baterku v autě je ten, že normáně při těch 14,5V se elektrolit nevypařuje, ale při vyším napětí už jo, a jeho výpary sou dost korozivní.
Jinak pro nabíjení baterky je mnohem vhodnější nabíjet konstantním proudem a hlídat to, než trvale konstantním napětím. mnohem lepší z hlediska životnosti je baterku jednou za měsíc dát na hodinku pořádně nabít, než jí mít připojenou na udržovačce trvale.

Všechny ty moderní nabíječky sou sice hezký, blbuvzdorný a kdo ví kde co, ale baterku nabije tak jak má málo která... bohužel.
Schválně kolik z Vás ví že má v autě vápníkovou baterku? ta potřebuje pro nabití o 0,4V vyšší napětí, gelová zase na opak (naštěstí v autech nebejvá), běžně o 0,5V nižší... o AGM baterkách nemluvim vůbec...

Sundání minus svorky nikoho nezabije, a napětím nižším než 16V prostě baterku nenabijete. nehledě na problémy kdy je baterka vymlácená do nuly třeba od světel, a inteligentní nabíječka nepozná její polaritu, tak jí ani nabíjet nezačne, nebo díky jejímu vnitřnímu odporu - než se chytne, jí při režimu konstantním proudem odpojí kvůli vysokýmu napětí předčasně, a stejně jí to nedobije pořádně..
Ty procesorový nabíječky fungujou perfektně, ale jen na baterkách v 100%stavu, na 5tiletej baterce už se to chová bohužel jinak.
Baterka je prostě třeba občas trochu povařit, zamíchat, aby ty usazeniny z elektrod odpadaly, pak bude zas sloužit, a dodá dost proudu na start.

Nejlepší nabíječka je asi tyristorová pulzně reverzační (ale i ta se musí hlídat a měřit), ale tu v obchodě bohužel nekoupíte, pokud to někoho zajímá, může si jí postavit, nebo mu alespoň vysvětlím jak to funguje...


Co se týče podpůrných zdrojů, to je něco jinýho, to nemůže bejt řeč o nabíjení, ty většinou drží napětí kolem 13,5V právě proto aby se baterka nenabíjela a mohli bejt připojený i trvale... to je jiná kapitola...

Re: Nabíječky autobaterií, testery a powerboxy

Napsal: čtv led 09, 2014 11:50
od Trunda
Hurá, konečně technická připomínka ve změti těch marketingových ;-)

Re: Nabíječky autobaterií, testery a powerboxy

Napsal: čtv led 09, 2014 13:09
od AnderN
Díky za obsáhlou odpověď ... napětí procesorových nabíječek se pohybuje kolem 14,4-14,7 V, což je zhruba stejně, jako dává alternátor (maximum). Kdyby dobíjely napětím 16-17V, nedalo by se dobíjet ve vozidle, protože by hrozilo zničení elektrických zařízení na palubě (ECU a další jednotky, multimédiální systémy apod.). Špatnou polaritu nabíječka pozná a indikuje to kontrolkou.

Jistě, odpojení kontaktů baterie nikoho nezabije, ale jak už jsem jednou uváděl, např. u R75 i podle instrukcí výrobce má být auto během výměny akumulátoru připojené na záložní zdroj. To má doma málokdo a proto třeba já volím dobíjení baterie v autě.

Re: Nabíječky autobaterií, testery a powerboxy

Napsal: čtv led 09, 2014 13:32
od MíraMT
Špatnou polaritu nepozná, když je baterka vyšťavená od světel na nulu, prostě v tu chvíli žádnou nemá... a právě, dobíjecí napětí 14,7 je na plný nabití a očištění elektrod málo... to že má bejt auto připojený na náhradní zdroj je kvůli adaptacím řídících jednotek... jak často dobíjíte baterku? já tak jednou za rok... pokud časteji, tak je nejspíš něco v autě v nepořádku. to odpojení tomu spíš po roce prospěje. jinak všechny řídící jednotky zvládaj v autě bezproblémů i 20V, většinou přežijou i přepolování akumulátoru, to odpraví většinou jen alternátor, nebo u něj uhoří kabel.. neviděl bych to tak černě..

Re: Nabíječky autobaterií, testery a powerboxy

Napsal: čtv led 09, 2014 14:22
od AnderN
Akumulátor v ZT dobíjím dvakrát ročně -- vždy před zimou a po ní. Auto funguje v režimu: ujedu za víkend 400 km a pak týden, dva, někdy i tři stojí, než ho zase vezmu na víkend.

V městském autě je to tak 3-4x do roka, když to jezdí denně přískoky do 10 km a nestihne se to dobít.

Re: Nabíječky autobaterií, testery a powerboxy

Napsal: čtv led 09, 2014 15:16
od Pítrs
Já akumulátor dobíjím podle provozu.
V létě vůbec - to vyjedu ven tak 2-3x týdně, na někdy delší, někdy kratší trasy.
Během podzimu to tam jednorázově tak 1-2 dny nechám - nečekám u toho, až se to plně dobije, od toho je tam ta automatika, aby tam pořád v kuse nervala proud.
V zimě to hodně stojí. Vyjedu tak 1x za 2 týdny, často i míň, dle počasí.
Za to tříměsíční období to tam 2x napíchnu tak na 1 a 1/2 hodiny před startem.
Na jaře obdobně jak na podzim.
Mám originál MG Rover uzavřený typ, 64 Ah, je tam kontrolka dobití (změna barvy dle stavu).
Odvětrání jsem tam nikde nenašel..... :)
Uvnitř tekutý elektrolyt.

Re: Nabíječky autobaterií, testery a powerboxy

Napsal: čtv led 09, 2014 18:07
od Austin
MíraMT píše:................ když chcete nabíjet baterku tak aby se opravdu nabila, tak jí musíte nabíjet napětím lehce vyšším než je plynovací, cca kolem 16V - 17V. pokud bude baterka dlouho nabíjená udržovačkou, zničí se, ......., a články se zasulfátujou.

A ani v autě za běžnýho provozu se baterka nikdy nenabije na 100%, .......jinak pro nabíjení baterky je mnohem vhodnější nabíjet konstantním proudem a hlídat to, než trvale konstantním napětím. Mnohem lepší z hlediska životnosti je baterku jednou za měšíc dát na hodinku pořádně nabít, než jí mít připojenou na udržovačce trvale. Všechny ty moderní nabíječky sou sice hezký, blbuvzdorný a kdo ví kde co, ale baterku nabije tak jak má málo která... bohužel.

......., a napětím nižším než 16V prostě baterku nenabijete. nehledě na problémy kdy je baterka vymlácená do nuly třeba od světel, a inteligentní nabíječka nepozná její polaritu, tak jí ani nabíjet nezačne, nebo díky jejímu vnitřnímu odporu - než se chytne, jí při režimu konstantním proudem odpojí kvůli vysokýmu napětí předčasně, a stejně jí to nedobije pořádně.. ty procesorový nabíječky fungujou perfektně, ale jen na baterkách v 100%stavu, na 5tiletej baterce už se to chová bohužel jinak. baterka je prostě třeba občas trochu povařit, zamíchat, aby ty usazeniny z elektrod odpadaly, pak bude zas sloužit, a dodá dost proudu na start.
Děkuji za fundovanou odpověď, shora uvedené sice vím ale neuměl jsem to takto vyjádřit.
Ano potvrzuji, v autě se nedobije tak ja by občas potřebovala, k tomu jsou určeny velké profi nabíječky.

Nějak jsem váhal to co psal Míra - zde uvést takto naplno, bo byste mne ukamenovali, ...no a jsem v tom argumentačně slabý.
Vidíme, že se potvrzuje, že těmi shity z lidlu baterku leda zabijete ale rozhodně nedobijete pořádně.

Mohl by ses Míro prosím vyjádřit trochu k těmato dvěma nabíječkám ?
1. http://www.battery.cz/nabijecka-ctek-mx ... idlem.html teplotní čidlo ?

2. http://www.battery.cz/nabijecka-ctek-mx ... 60-ah.html jak může fungovat test u tak malé věci ?

3. jakou nabíječku zvolit pro dobíjení 5-ti -7mi letých baterií, kde chci provést desulfataci (viz baterie CTEk slibují provedení desulfatace - nějakými rázovými proudy ? )


děkuji

Re: Nabíječky autobaterií, testery a powerboxy

Napsal: pát led 10, 2014 11:58
od MíraMT
Ty cteky jsou dobrý oba dva, těch bych se nebál - s tou sulfatací bych chtěl použít jeden fakt a to je absence transformátoru v tejhle nabíčce.. tahle nabíječka je schopná nabíjet impulzně, a tím provádět desulfataci, ale problém je v tom že ten spínanej zdroj uvniťr nedokáže vytvořit dostatečně velikej impulz, nemá žádný rezervy, žádnej akumulátor enegie. tzn impulzy jsou dlouhý, ale o malej intenzitě, k desulfataci dochází, ale né moc efektivně.. (pulzy třeba 50:50, 10A = střední nabíjecí proud 5A)

kdežto klasická tyristorová nábíječka akumulátor energie má, je jím právě železo transformátoru.. nabíječku kterou sem kdysi stavěl živí trafo 24V (tzn 33V usměrněných) 550W, a hodnota proudu dodávaná do akumulátoru leze i přez 100A když je zdravej. (pulzy 5:95, 100A = 5A středního proudu) A mnohem účinější desulfatace..

kvalitní nabíječka se pozná prostě na váhu..

Holt žijeme v době, kdy 5kg mědi a kvalitního křemíkovýho plechu v transformátoru stojí víc, než spínanej zdroj s mikroprocesorem.

A ty trafo nabíječky z lidlu?!! trafa vinutý hliníkem a podobný zvěrstva, nebrat!! o provedení přepínačů, chlazení můstku a pod vůbec radši nemluvím.. Další věc je ta, že často nepouživaj rozptylový trafa, ale pomáhaj si půznejma berličkama - seriově řazený odpor 10ohm/100W se sekundárem atd atd, přičemž cílový napětí takovýhle nabíječky je tak 15V (ať žije blbuvzdornost a bezpečnost) a když se nabíjení blíží ke konci, tak díky nízkýmu napětí klesá proud tekoucí do akumulátoru a tím se doba nutná k plnýmu nabití prodlužuje snad geometrickou řadou...

Schválně, vemte si někdo digitální voltmetr, rafičkovej ampermetr (digitální je pro měření nespojitých průběhů nevhodnej) a dejte nabíjet baterku takovouhle nabíječkou, a co pul hodny si zapisujte co měříte :D :D Jeden by nevěřil... pak si vemte hustoměr, nejlépe refraktometr (kvůli přesnosti, na balonek zapomeňte), a změřte si hustotu v článkách, a uvidíte jak je baterka nabitá..

Re: Nabíječky autobaterií, testery a powerboxy

Napsal: pát led 10, 2014 12:43
od Trunda
Ty jo, jsem si myslel, že elektrice rozumím, ale teď jsi mě dostal :lol: ... bravo mistře ;-) - je to velmi hutné čtení a s argumentací musím souhlasit.
No ty pulzní zdroje jsou tak trošku mor... na jednu stranu je tam úspora nemalého místa, ale na druhou stranu buď relativně složité a nedotažené (špatné chlazení, rezonance součástek,...) a nebo nebezpečné .... takže i co se týká nabíječky, tak to trafo z podstaty bude lepší už kvůli těm proudům, co tam mají téct. Prostě v dnešní době sice elektrotechnika dospěla do neskutečných dimenzí, ale na druhou stranu to sráží kvalita provedení. Což je ale chtěné, protože jinak by se neprodávalo. Např. úsporné žárovky - z vlastní zkušenosti tipuju, že tak půlka jejich úmrtí je jen v důsledku studeňáku na desce s řídícím obvodem. A podobné je to u všech spotřebičů... a ty studeňáky jsou na nožkách silových součástek, které nejsou dobře uchycené a rezonují... Tak to jen tak že chápu tvůj argument s nabíječkou po dědovi ;-)

Re: Nabíječky autobaterií, testery a powerboxy

Napsal: pát led 10, 2014 13:28
od MíraMT
trunda se studeňákama se nám rotrh pytel s příchodem ekologický bezolovnatý pájky (a bude hůř...). cínová je tvrdá a ráda praská, o smáčivosti spojů ani nemluvě... a vhodnosti použitých součástek ani nemluvím, běžně se v těhle věcech objevujou věci s sníženým rozsahem teplot, málokdo použije součástky o tepelný odolnosti 105°C... o tom by se dalo diskutovat do nekonečna :-D :-D

Re: Nabíječky autobaterií, testery a powerboxy

Napsal: pát led 10, 2014 14:16
od Austin
No a jakou kvalitní nabíječku tedy koupit, která si poradí se sulfatací ? Poradíš ?

A nebo stačí jednou za 3 roky ji napojit na pořádnou nabíječku, odstranit sulfataci
a pak dobijet v mezidobí obyčejnou CTEK ?

Re: Nabíječky autobaterií, testery a powerboxy

Napsal: sob led 11, 2014 22:17
od MíraMT
přesně tak, baterku někam dones, třeba do autoservisu kde takovouhle.nabíječku mají.. nebo do prodejny která se specializuje na prodej a výrobu akumulátoru( často nabízejí repase akumulátoru do vysokozdviznych vozíku a pod...) protože takováhle kvalitní nabijecka nepůjde s cenou pod 10000,- a jinak normálně dobijej tím ctekem, to je slusna nabijecka. dokonce si dali i práci s odmerovanim napětí pomocnýma dratama, aby eliminovali ztráty na privodnich poddimenzovanych kabelech :-) to si zaslouzi pochvalu..

Re: Nabíječky autobaterií, testery a powerboxy

Napsal: sob led 11, 2014 23:36
od Austin
http://www.auto-elektro.cz/pg-clanky?clanek=10 trocha osvěty

Bezúdržbový akumulátor
Většina moderních startovacích akumulátorů pro motorová vozidla nese označení „bezúdržbový“. Víte, co to přesně znamená?

Každý olověný akumulátor z podstaty potřebuje ke své činnosti vodu. Přesněji řečeno vodou zředěnou kyselinu sírovou. Druhou nedílnou částí akumulátoru jsou olověné desky. Protože olovo je měkký kov, pro použití v akumulátoru se musí upravit (legovat) tak, aby získal příznivější mechanické vlastnosti. U obyčejných „údržbových“ akumulátorů se pro legování používal antimon, který ale způsoboval ztrátu vody při činnosti akumulátoru. S nástupem nových technologií se pro legování olova začal používat vápník nebo stříbro a spotřeba vody se díky tomu dostala na tak nízkou hranici, že je možno baterie označovat jako bezúdržbové.

Z výše uvedeného vyplývá, že bezúdržbovost nemá nic společného s nabíjením baterií, je to „pouze“ ukazatel spotřeby vody.

Stav nabití akumulátoru má přímý vliv jednak na jeho výkon (kde nic není, ani smrt nebere ), ale také na jeho životnost. Desky akumulátoru provozovaného trvale při nízkém stupni nabití poškozuje sulfatace. Dochází k uvolňování činné hmoty ze struktury desky a k mechanické destrukci desky samotné. Důsledkem je postupná ztráta výkonu, případně zkrat článku. Rovněž alternátoru nesvědčí provoz s poškozeným akumulátorem, 67% poruch alternátorů je způsobeno tímto provozem.

Pokud je vozidlo v pravidelném a přiměřeném provozu, ve vozidle nejsou namontována různá více či méně potřebná přídavná zařízení a funguje správně alternátor, máte baterii nejspíš dostatečně nabitou. Co znamená „přiměřený provoz“? Dlouhodobým sledováním bylo zjištěno, že start odebere z baterie tolik energie, že pro její doplnění potřebujete ujet alespoň patnáct kilometrů. Berte to, prosím, jako průměrný údaj. Prostě musí být rovnováha mezi příjmem a výdejem energie z akumulátoru. Jestliže naše vozidlo víc stojí v garáži, než jezdí, anebo jezdíme pouze krátké vzdálenosti, nezbude nic jiného, než doplnit jednou za čas energii do akumulátoru nabíječkou. Pro tento případ doporučuji jednoznačně automatickou elektronicky řízenou nabíječku, například Ctek, Telwin T-charge, Optimate 4. Výhodou těchto nabíječů je naprosto bezobslužný a bezpečný provoz, automatika se o všechno postará.

Mimo starosti o stav nabití akumulátoru je třeba ještě dbát na čistotu a správné utažení svorek na kontaktech baterie.

Re: Nabíječky autobaterií, testery a powerboxy

Napsal: ned led 12, 2014 18:31
od MíraMT
bohužel to ma ještě háček,
baterky se stribnym legovanim máj jiný nabíjecí napeti, 14,8V. S jejich montáží začal prvně ford.. pamatujete časy, kdy baterky ve fordech měli hranatý svorky s dírou, místo klasickejch? To byl ten důvod. Baterka legovana antimonem se ve fordu brzo vyvarila..
dnes je to už fuk, rizeni dobijeni ovlivňuje i řj motoru, takže se dobiji často kratkodobe vyšším napětím a baterka se na 100% dobije.

Ale tohle sem u roveru neviděl, ty spolehaj na klasiku, na údržbovy baterky a regulatory s pevným napetim. Moderní legovana baterka v nich nenabije nikdy na 100%.
V provozu to zas tak nevadí, jen se zkrátí životnost.. a od toho je tu nabijecka, která dá napětí vyšší, a je schopná baterku nabít na 100%,
až potom začne docházet k desulfataci.. na to stačí nabijecka po dedovi kterou jednou za měsíc na hodinku pripojim, a za usetreny peníze mohu autu dopřát něco důležitějšího.

Dlouhodobý připojování na udrzovacku bych nedoporučoval (je fakt že některý moderní nabijecky takovyhle cyklování dokonce umej). tím bych to asi uzavřel...

Re: Nabíječky autobaterií, testery a powerboxy

Napsal: úte led 21, 2014 23:11
od Austin
Měli jste to někdo v ruce ? už to nevypadá jako šunt...

http://levnealarmy.cz/eshop/komfortni-p ... 35906.html

Obrázek