Dobrý den.
Popletl jste hrušku s jabkem.
Je buď těsnění typu "MLS" (multi-layer steel gasket = vícevrstvé kovové těsnění), nebo "elastomer" (elastomerní). Elastomer je druh polymerního materiálu, pooužívaný jako náhrada termoplastu a kaučuku, kvůli houževnatosti. To jsou ty gumičkové housenky.
steer píše:Jeste k tomu utahovacimu momentu. Našel jsem si servisní manual, takze poradi sroubu znam, je tam napsano utahovat po 20Nm, tady jsem koukal ze pisete po 20Nm 180° - 180° , z toho nejsemuplne moc moudry (priznam se ze nejsem mechanik)
To je proto, že při větším dotažení šroubu nelze spolehlivě užít momentový klíč, ježto se k tomu ještě přičítá tření na styčných plochách, tudíž by výsledné utažení bylo nerovnoměrné.
Co se týče užití MLS vs. elastomer, jsou mezi tím rozdíly, spousta debat, plodných a neplodných názorů, akademických informací, založených na reálných datech pomálu.
Obecně platí, že MLS těsnění míň odpouští rozdíly mimo tolerance, pokud jsou vložky válců pod předepsanou úroveň, nebo jsou usazeny nerovnoměrně, mělo by se užít elastomerní těsnění.
Pro MLS je vhodné též užít zesílené plato LCN000140L.
Při použití neznačkových (laciných) těsněních často dochází k brzkému úniku chladící kapaliny pod výfukovými svody- alespoň to tak udávají.
Pak je ještě řešení v podobě zatím poslední revize ZUA000530. Obsahuje modifikované MLS těsnění, zesílené plato a šrouby třídy oceli 10.9, pro které platí jiný dotahovací postup. Tohle by jistě fungovalo na motoru, který by byl ve stavu "nový", když píšete, že chcete auto vyhodit, tak užijte elastomerní, je to nejjednodušší a nejlevnější řešení.